
Article de Jacinto Antón a El País
Vam convidar recentment a la seu d’ADAR el nostre amic Jacinto Antón, periodista d’El País (que, com nosaltres, enguany celebra el seu 50è aniversari).
Ell ha treballat extensament el relat i coneix molt bé les circumstàncies de la mort durant la batalla de Brunete de la fotoperiodista Gerta Pohorylle, coneguda mundialment com a Gerda Taro. Va poder entrevistar persones que havien sentit de primera mà la història del tanquista republicà Aníbal González que, en plena retirada, la va atropellar accidentalment mentres ella montava l’estrep extern del Matford del General Walter i li va causar la ferida mortal.
Fa uns anys, els historiadors David Gesalí i David Íñiguez van tenir l’oportunitat de revisar l’arxiu de la RGVA, a Moscou. En un fons sense inventariar hi van localitzar unes fotografies que mostren diferents moments de la batalla de Brunete. Hem rebut recentment l’autorització de la RGVA per a l’estudi i la difusió d’aquestes imatges, i quin millor moment per presentar-les que el 50è aniversari d’ADAR.
A les diferents fotografies trobades s’hi identifiquen escenes de primera línia de front, amb moments clarament històrics: “blindats de Líster”, “cràter obert per una bomba d’aviació a Brunete”, “visita del general Walter al front”, “presoners”, “línia de l’11a Brigada”, “grup mòbil de la Sanitat Militar”… Totes les imatges mostren una composició i un domini tècnic que apunten clarament a algú avesat a l’art de la fotografia, i poden corresponendre al tram final de l’ofensiva de Brunete.

GERDA
TARO
A
ADAR
Les fotografies inèdites
Entre d’altres materials que van trobar també destaquen dos retrats de la bella Gerda Taro. En el primer apareix retratada sota l’ombra d’un arbre, en un prat somrient i despentinada, i al fons una berlina fosca sobreexposada i «lleugerament desenfocada».
En el segon la veiem asseguda en primer pla amb un oficial compartint un àpat de camp, on sorprèn la pinta a la butxaca.


Vam ensenyar aquestes troballes a Jacinto Antón, que ens ha dedicat un article meravellós a El País el dissabte 16 de maig, on presenta per primera vegada al públic aquests dos retrats inèdits de Taro. S’ha d’ampliar i porta a terme un estudi, però la importància de les fotos no té cap mena de dubte.
Moltíssimes gràcies, Jacinto: agafem el guant pel que fa a les ales de plata, i posa per segur que continuarem treballant perquè la memòria de Gerda Taro i dels aviadors de la República segueixi ben viva.


Deixa un comentari